Jan Kopp

Born in 1970 in Frankfurt
Lives and works in Lyon


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JAN KOPP

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SELECTED WORKS

2024
Après avoir retourné le champ (Melle, 2024)
Constellation ordinaire #14 (Les êtres)
La Forêt des mâts

Constellation
ordinaire #12 du Parc

2023
Grandir (ou faire...)
Grand ensemble
L’hôtel de Pouillon
Faire un jardin
Composer avec la Bléone

2022
L’espace dans l’espace dans l’espace
Pont
Forêt
La guérite de Pouillon
Les chercheuses de l’air
Ronce
Drumscapes
Constellation ordinaire #11 (Après, la mer s’est evaporée)
Cartons d'emballage épluchés (2013-2022)


2021
Abstimmen

2020
Les yeux de la Sueille
Rien d’extraordinaire

2019
Après avoir retourné le champ
Utopia House
Geologies (2019 / 2022)
Eplucher de multiples horizons
Corrida, Afrique, Piano à Queue
Restes bouclés
Sojacargos (Eating the Amazon) 

2018
Capital Fordlandia IV
Capital Fordlandia II

2017
Capital Fordlandia I Constellation ordinaire #10, anneaux
Constellation ordinaire #9, nid d'abeilles
Constellation ordinare #8, moules de plâtre
Produit Lave Vaisselle U Eco

2016
3 février 13h52 - 2016 Silo Temporaire
Constellation ordinaire #7 (Peinture d'histoire manquante)
Das Gebäude
Constellation ordinaire #6 (Paradis pas cher, Blumenwiese)
Constellation ordinaire #5 (Garonne)
Lunch Bag Painting 1-13
Un Souffle, une vapeur

Nordpol um 2086

2015
Constellation ordinaire #4 (le balancier)
Soulever le monde
Gespenster
Ville sur Mikado
Où est la Sculpture
Landschaft II

2014
À 2000 mètres d'ici
Dessin pour soulever le Monde
Voile
Une première tentative de soulever le monde
L’Oeil du cerf volant
Parabole do Palacio
Constellation ordinaire #3 (Tresors)


2013 
Courir Niemeyer
Grand Ensemble
Dessins de construction pour grand ensemble

2012
Constellation ordinaire #2 (Panettone etc.)
Constellation ordinaire #1 (Le Monde)
Dessins automatiques
Plan
Gebäude mit Baugerüst
Gebäude mit Bauplane
Nachtzeichnung (umgekehrt)
Cible avec problème de concentration Gebäudedetail

2011
Les balançoires
La courbe de la ritournelle

2010
Le Jeu sans fin
The House
Kammerspiel
Place Eaux Claire Mistral

2009
Le Tourniquet
Les Trois promesses

2008
Mohammédia (le projet disparu)
La Parabole
Ungebautes
Chaud/Froid/Gris

2007
Die Welt ist alles, was...
En attendant la prochaine révolution
Meltings I, Meltings II, Meltings III

2006
Im Treibhaus
And This is only the beginning
L’ivresse du tigre
Les méchants sont tous morts en Europe
Ghosthouse
La Tour

2005
La Tour
Dessins pour No Paraderan

2004
Monstres (rep.),
Quelques Mouvement cycliques
Gespenster Zeichnungen

2003
Changer Une Minute
Nowhere-Lands

2002
Dé-marche
Cage-up

2001
Toitoitoiropa
Sannectamock
Exits (in res publica)
Unaussprechlich
Louis
Rennes - La Madeleine

2000
Amoco
Westlich

Taming the Alien
Final Races
Scripthouse
Exits (Rennes)

1999
Repeat (after me)
Jungle

1998
News from an Unbuilt City
Musique de cheminées
Ce qui se passe

1997
Le Jardin des choses nommées
Perfectly Strange

1996
Regarder les gens passer

1995
Männersachen
Mohn Pavot
Une année de weekends enigmatiques

1994
Das Mohnfeld am Potsdamer Platz
La Musique des cheminées
Schon wieder matt

1993
La butte aux coquelicots 
Dessins urbains


Workshops / collective works
Le voyage, 2020
La Ronde de Belval, 2016
Parenthèse transparentes, 2014




Le Jeu sans fin, 2010

11 Foucault's pendulums, 3000 glass beads, painted wooden tray, 16 x 9 m
Production : Coproduction Abbaye de Maubuisson / Conseil départemental du Val-d'Oise, Frac Alsace, Kunstraum Dornbirn, in partnership with the Musée des arts et métiers, Paris

Suspended from the beams of the Barn, eleven Foucault pendulums swing above a base studded with colored balls. In a slow and regular movement, each sphere adopts a particular direction. First presented publicly in 1851 at the Pantheon in Paris, Foucault's pendulum is an instrument designed to demonstrate the rotation of the Earth. Diverting this particular use, Jan Kopp tends to take us away from any scientific logic. A pendulum can cross the trajectory of a ball in a completely unpredictable way, without disturbing its slow oscillation. Jan Kopp plunges us into a poetic and meditative atmosphere, in which we are the contemplators of a game without rules, without goal and without end.

"From time to time, and without being able to foresee it, this device is disturbed by the slamming and rolling sound of a marble on the floor, hit by a pendulum in its course. If Foucault's pendulum is a scientific instrument that materializes the rotation of the earth, each of these collisions punctuates the encounter between an unshakeable cosmic mechanics and a random configuration of reality at a given moment. [Each collision is a promise of the advent of meaning, more immediately identified by the sound it produces than by its spectacle. Thus, the real spring of the work is the expectation of the event, whether it takes place or not." [...]


— Olivier Grasser, excerpt, catalog of the exhibition Das endlose Spiel, Kunstraum, Dornbirn, Austria, 2010
+ Text by Julie Portier, Berceuse philosophique, 2011

+ Video interview: Jan Kopp talks about the installation Le Jeu sans fin in the interview with L'atelier A (partnership Adagp and ARTE Creative), on the occasion of the exhibition La Courbe de la ritournelle, Centre d'art contemporain, Abbaye de Maubuisson, Saint-Ouen-l'Aumône, 2011
+ Press review: Julie Portier, Gaétane Lamarche-Vadel, Gwendal Fossois, Jacinto Lageira, Joris Lacoste, Thierry Davila, Olivier Grasser, Marc Wellmann




Exhibition views La Courbe de la ritournelle, Abbaye de Maubuisson, site d'art contemporain du Conseil départemental du Val-d'Oise, Saint-Ouen-l'Aumône, 2011
Photos: © Robert Fessler & © Catherine Brossais - Conseil départemental du Val-d'Oise