Jan Kopp

Born in 1970 in Frankfurt
Lives and works in Lyon


Works


Biography
Bibliography
Texts
Projects with Suspended spaces
Contacts
Instagram

all images adagp

------------
Jan Kopp


Biography
Bibliography
Texts
Portfolio

Projects with Suspended spaces

Contacts
Instagram

all images adagp 
if not mentioned differently
-----------

Selected works

2024
La Forêt des mâts
Constellation
ordinaire #12 du Parc


2023
Grandir (ou faire...)
Grand ensemble
L’hôtel de Pouillon
Faire un jardin
Composer avec la Bléone

2022
L’espace dans l’espace dans l’espace
Pont
Forêt
La guérite de Pouillon
Les chercheuses de l’air
Ronce
Drumscapes
Constellation ordinaire #11 (Après, la mer s’est evaporée)
Cartons d'emballage épluchés (2013-2022)


2021
Abstimmen

2020
Les yeux de la Sueille
Rien d’extraordinaire

2019
Après avoir retourné le champ
Utopia House
Geologies (2019 / 2022)
Eplucher de multiples horizons
Corrida, Afrique, Piano à Queue
Restes bouclés
Sojacargos (Eating the Amazon) 

2018
Capital Fordlandia IV
Capital Fordlandia II

2017
Capital Fordlandia I Constellation ordinaire #10, anneaux
Constellation ordinaire #9, nid d'abeilles
Constellation ordinare #8, moules de plâtre
Produit Lave Vaisselle U Eco

2016
3 février 13h52 - 2016 Silo Temporaire
Constellation ordinaire #7 (Peinture d'histoire manquante)
Das Gebäude
Constellation ordinaire #6 (Paradis pas cher, Blumenwiese)
Constellation ordinaire #5 (Garonne)
Lunch Bag Painting 1-13
Un Souffle, une vapeur

Nordpol um 2086

2015
Constellation ordinaire #4 (le balancier)
Soulever le monde
Gespenster
Ville sur Mikado
Où est la Sculpture
Landschaft II

2014
À 2000 mètres d'ici
Dessin pour soulever le Monde
Voile
Une première tentative de soulever le monde
L’Oeil du cerf volant
Parabole do Palacio
Constellation ordinaire #3 (Tresors)


2013 
Courir Niemeyer
Grand Ensemble
Dessins de construction pour grand ensemble

2012
Constellation ordinaire #2 (Panettone etc.)
Constellation ordinaire #1 (Le Monde)
Dessins automatiques
Plan
Gebäude mit Baugerüst
Gebäude mit Bauplane
Nachtzeichnung (umgekehrt)
Cible avec problème de concentration Gebäudedetail

2011
Les balançoires
La courbe de la ritournelle

2010
Le Jeu sans fin
The House
Kammerspiel
Place Eaux Claire Mistral

2009
Le Tourniquet
Les Trois promesses

2008
Mohammédia (le projet disparu)
La Parabole
Ungebautes
Chaud/Froid/Gris

2007
Die Welt ist alles, was...
En attendant la prochaine révolution
Meltings I, Meltings II, Meltings III

2006
Im Treibhaus
And This is only the beginning
L’ivresse du tigre
Les méchants sont tous morts en Europe
Ghosthouse
La Tour

2005
La Tour
Dessins pour No Paraderan

2004
Monstres (rep.),
Quelques Mouvement cycliques
Gespenster Zeichnungen

2003
Changer Une Minute
Nowhere-Lands

2002
Dé-marche
Cage-up

2001
Toitoitoiropa
Sannectamock
Exits (in res publica)
Unaussprechlich
Louis
Rennes - La Madeleine

2000
Amoco
Westlich

Taming the Alien
Final Races
Scripthouse
Exits (Rennes)

1999
Repeat (after me)
Jungle

1998
News from an Unbuilt City
Musique de cheminées
Ce qui se passe

1997
Le Jardin des choses nommées
Perfectly Strange

1996
Regarder les gens passer

1995
Männersachen
Mohn Pavot
Une année de weekends enigmatiques

1994
Das Mohnfeld am Potsdamer Platz
La Musique des cheminées
Schon wieder matt

1993
La butte aux coquelicots 
Dessins urbains


Workshops / collective works
Le voyage, 2020
La Ronde de Belval, 2016
Parenthèse transparentes, 2014




Perfectly Strange, 1997

2 photomatons (160 x 70 x 180 cm) installed simultaneously in 2 different locations, computer equipment, Internet
Display inaugurated on April 8, 1997 by a Paris-Tokyo connection: Centre National de la Photographie, Paris; ICC, Tokyo
Other distributions: Center Culturel Français, Beirut, Lebanon; Muthesius Hochschule, Kiel, Germany; City of Strasbourg, France; Kunstmuseum, Thun, Switzerland; Fotohof, Salzburg, Austria
Production: Icono, ICC Tokyo, Aide individuelle à la création DRAC Ile-de-France, Fondation Arabe de l’image (Beyrouth), Institut Français (Beyrouth)
Commissariat: Regis Durand, Hubertus von Amelunxen, ICC Tokyo, Icono, Claire Schnyder

"One of the clichés of sociological reflection is to say that the creator must be a model of flexibility and nomadism. Perfectly Strange offers another vision of the "connectionist" artist. In this project, the process involved again takes precedence over the idea of a finished product or a work to be exhibited. Two booths allowing to obtain a photographic portrait are installed in two different places (for example in the National Center of Photography in Paris and in a foundation in Tokyo). When the user takes part in the game and sits in the "suitcase box", he or she receives the portrait of another person, located somewhere in the world. The passport photos are sent through the Internet and randomly reach the different users. Depending on the geographical location of the protagonists (a vacant lot, a museum, a foundation, a train station... in Paris, Tokyo, Lubeck, Strasbourg, Kiel, Beirut, Tyre, Beiteddine, Thun, Salzburg), the perception of the work changes. It can be simply enjoyable (receiving a beautiful portrait), reflective (reflecting on one's identity) or political (for example when the two booths are located in Lebanon)." [...]- Carole Boulbès, Nous ne sommes pas des spécialistes (extract), Catalogue Jan Kopp : Techniques Rappolder, Isthme éditions, Paris, 2005
Article : Les portraits volés de la valise de Jan Kopp, by Annick Rivoire, Libération, 2 novembre 1998


ICC, Tokyo, Japon, 1998