Jan Kopp

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Born in 1970 in Frankfurt
Lives and works in Lyon

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Jan Kopp


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Selected works

2022
Ronce
Drumscapes
Constellation ordinaire #11 (Après, la mer s’est evaporée
Cartons d'emballage épluchés (2013-2022)
Sojacargos (2019-2022)

2021
Abstimmen
Sur la route de Ghardaïa (2021 /2022...)

2020
Les yeux de la Sueille
Rien d’extraordinaire

2019
Après avoir retourné le champ
Utopia House
Geologies (2019 / 2022)
Eplucher de multiples horizons
Corrida, Afrique, Piano à Queue
Restes bouclés

2018
Capital Fordlandia IV
Capital Fordlandia II

2017
Capital Fordlandia I
Constellation ordinaire #10
Constellation ordinaire #9, nid d'abeilles
Constellation ordinare #8, moules de plâtre
Produit Lave Vaisselle U Eco

2016
3 février 13h52 - 2016 Silo Temporaire
Constellation ordinaire #7 (Peinture d'histoire manquante)
Das Gebäude
Constellation ordinaire #6 (Paradis pas cher, Blumenwiese)
Constellation ordinaire #5 (Garonne)
Lunch Bag Painting 1-13 Un Souffle, une vapeur
Nordpol um 20186

2015
Constellation ordinaire #4 (le balancier)
Soulever le monde
Gespenster
Ville sur Mikado
Où est la Sculpture
Landschaft II

2014
À 2000 mètres d'ici
Dessin pour soulever le Monde
Voile
Une première tentative de soulever le monde
L’Oeil du cerf volant
Parabole do Palacio
Constellation ordinaire #3 (Tresors)
En attendant la prochaine révolution

2013 
Courir Niemeyer
Grand Ensemble
Dessin pour grand ensemble

2012
Constellation ordinaire #2 (Panettone etc.)
Constellation ordinaire #1 (Le Monde)
Dessins automatiques
Plan
Gebäude mit Baugerüst
Gebäude mit Bauplane
Nachtzeichnung (umgekehrt)
Cible avec problème de concentration

2011
Les balançoires
La courbe de la ritournelle

2010
Le Jeu sans fin
The House
Kammerspiel
Place Eaux Claire Mistral

2009
Le Tourniquet
Les Trois promesses

2008
Mohammédia (le projet disparu)
La Parabole
Ungebautes
Chaud/Froid/Gris

2007
Die Welt ist alles, was...
En attendant la prochaine révolution
Meltings I, Meltings II, Meltings III

2006
Im Treibhaus
And This is only the beginning
L’ivresse du tigre
Les méchants sont tous morts en Europe
Ghosthouse
La Tour

2005
La Tour
Dessins pour No Paraderan

2004
Monstres (rep.),
Quelques Mouvement cycliques
Gespenster Zeichnungen

2003
Changer Une Minute
Nowhere-Lands

2002
Dé-marche
Cage-up

2001
Toitoitoiropa
Sannectamock
Exits (in res publica)
Unaussprechlich Louis
Rennes - La Madeleine

2000
Amoco
Westlich
Taming the Alien
Final Races
Scripthouse
Exits (Rennes)

1999
Repeat (after me)
Jungle

1998
News from an Unbuilt City
Musique de cheminées
Ce qui se passe

1997
Le Jardin des choses nommées
Perfectly Strange

1996
Regarder les gens passer

1995
Männersachen
Mohn Pavot
Une année de weekends enigmatiques

1994
Das Mohnfeld am Potsdamer Platz
La Musique des cheminées
Schon wieder matt

1993
La butte aux coquelicots 
Dessins urbains


Workshops / collective works
Le voyage, 2020
La Ronde de Belval, 2016
Parenthèse transparentes, 2014




The House, 2009-2010

Video, animation, B&W and color, 4 min 30, looped
Production: Suspended spaces
Collections: Nouveaux Médias, Centre Pompidou; BPS22, Musée d'art de la Province de Hainau, Charleroi, Belgium

To make the animation The House, Jan Kopp redrew a photograph he took of a reinforced concrete construction in the northern part of Cyprus. This construction remained unfinished, the residue of an unfinished building site, as there are hundreds on the island but also elsewhere in the Mediterranean basin, without the reason for this state being known (legal, financial, political problems?), Jan Kopp was particularly interested in this unfinished building "for its architecture, at the same time banal and reminiscent of the silhouette of a temple of ancient Greece". The animation first shows a landscape, which is summarized in three surfaces: the ground, a dark band representing the sea and the slightly misty sky. Then the animation reveals the unfinished architectural structure, as well as ghostly characters who, by gumming, then disappear. Accompanied by the discreet sound of the sea, this slow evolution of forms, far from the hardness of the geometric concrete structure, introduces a poetic and delicate look, where absence and disappearance seem to play with what the presence of such a construction means in the economy of the island. For in Cyprus, as elsewhere, to build is to take possession of the territory. Only the landscape remains unchanged in the strangeness of this reconstructed temporality. Faced with this imposing building, which forms a block, the completion of any planned and coherent human action seems here to be undermined. The human presence appears fragile, it unravels and can not appropriate any material, any identity, or unity. — Charlène Dinhut, text of the exhibition Suspended Spaces from Famagusta, Maison de la Culture, Amiens, 2010